Textielkunstenares Elena Vloeberghen (1993°) checkt altijd nog haar mails vlak voor ze gaat slapen. Deze gewoonte leidde op 18 juli om 1 uur tot een nachtelijk gespring door haar huis, waarbij ze al haar huisgenoten in euforie wakker maakte, want haar werk A perspective on a fallen object was na een paar uur tijd al verkocht aan Kathleen Heuvelmann via het Zomersalon 2020. Wij bezochten Elena in haar atelier om haar een paar vragen te stellen.
Elena, proficiat met de verkoop van je werk! Via welk platform zag je de open call?
Via de instagram van de Kunsthal heb ik meermaals de oproep gezien, omdat ik tijdens corona ook veel meer op instagram zat (lacht). Het idee speelde toen al om eraan mee te doen. Maar het laatste duwtje kwam van Stijn van Dorpe, een kunstenaar waar ik voor gewerkt heb, die me expliciet stuurde “Elena, dat is iets voor jou.”
Op basis van welke criteria heb je je inzending geselecteerd?
Mijn vaste keuze structuur is altijd alles eerst naast elkaar openleggen. Ik vond het belangrijk dat het een recent werk was, dus op die manier was er al een eerste selectie. De ruimte van de Kunsthal is een heel specifiek iets. De kleuren van dit werk werken goed met de kapel en de houtstructuren, en ik wilde dat het mooi uitkwam.
En als laatste heb ik aan een heleboel vrienden gevraagd wat zij van de verschillende mogelijke inzendingen vonden. In mijn werk is meningen vragen van anderen, en op die manier een soort conversatie aangaan een belangrijk deel van mijn praktijk. Uiteindelijk kies ik dan toch altijd zelf, maar altijd met de meningen van anderen in mijn hoofd.
Wat vind je van het Zomersalon 2020?
Ik vind het een prachtig initiatief. Corona was voor mij op artistiek niveau echt ellendig (lacht). Hoewel de druk van de ketel was, en ik eindelijk eens wat afstand kon nemen om een overview te krijgen, vond ik het heel moeilijk om productief te zijn. Elke week zei ik tegen mijn huisgenoten “en nu ga ik beginnen”, om dan exact hetzelfde te doen als de week ervoor.
Daarom is deze expo echt een welkom duwtje in de rug. Het is een moeilijke tijd om je als kunstenaar staande te houden, zowel mentaal als financieel, en zeker als je net afgestudeerd bent. Het afgelopen jaar was echt zoeken, want in een kunstschool zit je in een veilige omgeving, waar er altijd docenten zijn om je te helpen. Nu plots moet je alles alleen doen.
Het feit dat mijn werk zo snel verkocht was een warme bevestiging dat ik niet enkel de kunstenaar in mijn atelier ben, maar ook daarbuiten.
Ik denk dat zo’n initiatieven zeer belangrijk zijn in de toekomst ook, los van corona. Ik hoop dat er nog een moment kan komen waarop alle kunstenaars elkaar kunnen ontmoeten, want er is nood aan solidariteit en elkaar kunnen helpen.
Op diezelfde avond van 17e juli, zat Kathleen Heuvelmann klaar achter haar computer om te kijken welke werken online zouden komen. Er hingen al twee kunstwerken in haar appartement, en twee spiegels, ze vond het tijd voor een derde aankoop.
Kathleen, proficiat met je nieuwe aanwinst! Op basis van wat heb je A perspective on a fallen object gekocht?
Vanaf de site gelanceerd was, heb ik alle werken bekeken, en een selectie gemaakt van wat mij aansprak. Uiteindelijk was alles op mijn wenslijstje textielwerken. De tactiliteit van het medium spreekt mij enorm aan, en de manier waarop het verwerkt is ook. Het is het werk van Elena geworden deels door de ruwe afwerking, en deels door de schappelijke prijs. Dat vind ik echt geweldig aan de expo, er is zoveel verschillend werk, aan zoveel verschillende prijzen dat het echt voor iedereen is.
Ik had het meteen online gekocht, en ik kon pas het volgende week gaan kijken. Dat was een heel spannend moment, want omdat textiel zo tactiel is, kan je het nooit goed zien op foto. Hoewel ik liever kleuren zoals rood en groen zie, vond ik het blauwe van Elena’s werk goed tot zijn recht komen.
KADERSTUKJE
Elena Vloeberghen
- °1993
- studeerde architectuur aan Sint-Lucas in Brussel en Product Design in MAD Faculty in Genk.
- afgestudeerd als Master Textiel aan KASK Gent
- werkt vanuit een conceptuele benadering van textielontwerp, in de vorm van manipulatie, beeldende kunst, duurzaamheid, scenografische objecten en kunstobjecten, met een hoge tactiliteit
—-
Interview door Anaïs Maes – Promoteam Gentse Cultuurzomer