PERSBERICHT – Doeners- & (om)denkersfestival #Gent2030

Al 2.000 (!) inschrijvingen + groepsfoto en dansmoment op 4 oktober - 17u30

Gent wil in 2030 Europese Culturele Hoofdstad worden en is druk bezig met de voorbereiding van zijn kandidatuur. Van dinsdag 3 tot en met zaterdag 7 oktober 2023 zorgt het #Gent2030 doeners- & (om)denkersfestival met 130 activiteiten voor vijf dagen vol inspiratie.

In 2030 leveren België en Cyprus de Europese Culturele Hoofdstad. Gent is kandidaat voor deze titel. Het vijfdaagse festival zet dat extra in de verf. Er is tijdens het festival een grote mix aan activiteiten: workshops en debatten, gesprekken in de taxi’s van Fouad en Selim of in de BUUTjes met filosofen, een inclusieve dans- en jamsessie, fietstochten en wandelingen, enzovoort. Iedereen is welkom op verschillende locaties, van de Sint-Pietersabdij en de haven tot de Arsenaalsite. Het programma is te vinden op www.gent2030.eu.

Gentenaars uit alle hoeken en sectoren, van straathoekwerkers tot CEO’s, van buurtwerkers tot kunstenaars, registreerden zich al 2.000 (!) keer om een activiteit bij te wonen. Alle sessies zijn gratis maar vooraf inschrijven is de boodschap, al kunnen late beslissers ook gewoon aanschuiven. Workshops voor kleinere groepen zijn wel (bijna) volzet.

Iedereen welkom op de ‘open dance jam’ en groepsfoto #Gent2030
Onder het motto ‘#Gent2030 tupe te goare’ vindt er op woensdag 4 oktober om 17u30 in de Bijloketuin een ‘open dance jam‘ plaats. De dansers van Platform-K nodigen alle Gentenaars uit om mee te doen. Om 18u00 wordt een grote groepsfoto getrokken. Tupe te Goare!

Het Doeners- & (om)denkersfestival wordt gecoördineerd door het Gents Kunstenoverleg. Dat is met de Stad Gent, Community Gent, Universiteit Gent en North Sea Port één van de stichtende leden van de vzw Gent2030 die sinds eind 2022 de kandidatuur opvolgt.

Het uitgangspunt is en blijft het concept en waardenkader ‘Gent als Space of Belonging’ dat door 30 toekomstdenkers werd bijeen geschreven. “We zien dit festival als een leeromgeving om doeners en omdenkers uit parallelle werelden en verschillende gemeenschappen met elkaar te verbinden. Eerst elkaar inspireren, dan Europa.” Frederik Sioen & Amani El Haddad, coördinatoren Gents Kunstenoverleg en het festival.

Het Gents Kunstenoverleg koos deze zomer ook een Artistiek Team. Dat bestaat uit acht Gentenaars die actief zijn in de socioculturele sector: Idries Benshabo, Mathieu Charles, Stefaan De Winter, Jens De Wulf, Nele Keukelier, Madonna Lenaert, Naima Lafrachi en Fadma Soussi. Zij doen tijdens het festival inspiratie op en gaan in dialoog gaan met de aanwezigen. Nadien stellen ze een artistieke visie en programmalijnen voor om in februari 2024, tijdens een tweede Gent2030-week, met de volledige (socio-)culturele sector, stadsmakers, festivalorganisatoren, creatieve denkers, … te focussen op een cultureel programma.

De Stad Gent startte in 2021 met de voorbereiding van de kandidatuur en betrekt zoveel mogelijk Gentenaars en Gentse organisaties. Om na te gaan wat de Gentenaars willen, vonden al meer dan 400 bevragingen en heel wat meetings en gesprekken plaats. De komende tijd bereidt de vzw Gent2030 het Gentse dossier verder voor. Zo krijgt de kandidatuur een Europese invulling en wordt de brug gelegd tussen Gent als European Youth Capital in 2024 en de ambities voor 2030. Tegen eind 2024 moet het eerste dossier klaar zijn. Op basis van de jury wordt in 2025 verder gewerkt richting een tweede verie en begin 2026 weten we wie zich de nieuwe culturele hoofdstad van Europa in 2030 mag noemen.